Monday, November 28, 2016

Warga Arab gembira Israel terbakar



AGENSI - IMAM Kuwait, Mishary Rashid al-Afasy turut memuat naik status di Twitter mengenai kebakaran di Israel.


RAMALLAH – Golo­ngan netizen di bumi Arab bergembira dengan bencana kebakaran belukar yang me­nimpa Israel apabila laman sosial rantau itu dipenuhi hashtag seperti #Israelisburning (Israel terbakar), #theZionistentityisburning (entiti Zionis terbakar) dan #TelAviv_IsBurning (Tel Aviv Terbakar), lapor portal berita IBT semalam.
Hashtag #Israelisbur­ning juga muncul sebagai yang ketiga popular di internet sejak 24 jam lalu.
Masyarakat Arab terutamanya penduduk Pa­lestin percaya tragedi di Israel itu sebagai balasan di atas kekejaman yang dilakukan oleh rejim Zionis.
Malah, sesetengah mereka turut mendoakan kemusnahan yang lebih teruk di seluruh bumi Israel.
Portal Ynetnews memetik seorang pengguna Twitter sebagai berkata: “Semua jiran Israel harus membantu - saya cadangkan mereka menghantar pesawat yang dipenuhi dengan minyak petrol dan menyimbahnya ke kawasan kebakaran.”
Seorang lagi pengguna menulis: “Tuhan, tambah lebih api kepada mereka sehingga pengakhirannya.”
Ketua Keselamatan Awam di Dubai, Dhahi Khalfan Tamim menulis di Twitter: “Israel mengharamkan laungan azan dan dibalas dengan api.”
Imam dari Kuwait, Mishary Rashid al-Afasy turut menulis: “Selamat berjaya kepada api yang membakar.”
Namun, beberapa penyokong Israel turut menggunakan medium yang sama untuk melahirkan rasa marah mereka terhadap mesej kebencian itu.
Seorang pengguna menulis: “Sebagai seorang yang beragama Islam, saya malu apabila melihat orang Islam bergembira dengan hashtag sebegini. Kuatkan semangat Israel dan moga anda dapat mengatasi masalah ini #israelisburning. – Agensi


Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2016&dt=1126&pub=Kosmo&sec=Dunia&pg=du_01.htm#ixzz4RIoCcSjH 
Hakcipta terpelihara 


 

No comments:


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...