Sunday, November 3, 2013

Debaran Anugerah Skrin 2013


BARISAN aktor terhebat ASK 2013. Faizal Hussein (kiri) dan Azhan Rani bersaing dalam kategori Pelakon Lelaki Terbaik Drama manakala Adi Putra (kanan) pula tersenarai untuk anugerah Aktor Terbaik Filem.


DRAMA Mawar Putih Tanda Perpisahan terbitan Suhan Movies & Trading Sdn. Bhd. dan filem KIL (Grand Brilliance Sdn. Bhd.) mendominasi senarai pencalonan terbaik untuk Anugerah Skrin (ASK) yang semakin hampir melabuhkan tirai penganjuran untuk tahun 2013 tidak lama lagi.
Bertanding dalam kategori drama, Mawar Putih Tanda Perpisahan mendapat lapan pencalonan terbaik termasuklah anugerah drama terbaik, pelakon lelaki, pelakon wanita, pelakon pembantu wanita, pengarah, videografi, artis harapan Pantene dan pelakon televisyen terbaik.
Selain Mawar Putih Tanda Perpisahan arahan Bade Azmi itu, empat lagi drama yang tersenarai dalam kategori Top 5 termasuklah Aku Bukan Malaikat arahan Erma Fatima, Di Bawah Langit Mu (Raja Ahmad Alauddin), Fatihah Untuk Abah (Azma Aizal Yusoof) dan Neraka Abah (Heykal Hanifah).
Filem KIL arahan pertama Nik Amir Mustapha pula bakal bersaing dalam barisan filem-filem terbaik sepanjang tayangan di pawagam dari 1 Julai 2012 hingga 30 Jun 2013.
KIL mendapat tujuh pencalonan mengatasi lima filem yang tersenarai sebagai Top 5, antaranya SAM dengan lima pencalonan, Rock Oo (lima), Istanbul Aku Datang (tiga) dan Langgar (tiga).
Acara yang diperkenalkan sejak tahun 1994 itu memecahkan tradisi apabila membuat pengumuman awal lima pencalonan terbaik atau Top 5 bagi setiap 30 kategori yang dipertandingkan.
Ibarat malam praanugerah, pencalonan Top 5 lazimnya diketahui malam kemuncak anugerah itu diumumkan dalam sebuah majlis pelancaran Debaran ASK 2013 yang bersiaran secara langsung dari Studio Sri Pentas 2, Plaza Alam Sentral, Shah Alam, Jumaat lalu.
Diumumkan sebulan awal sebelum malam kemuncak yang dijadualkan berlangsung pada 29 November nanti, ASK yang menjulang bakat dan memberi pengiktirafan kepada para penggiat seni serta karyawan tanah air sebagai satu kelainan selain meraikan kesemua finalis yang bertanding.
"Mereka sebenarnya sudah layak bergelar sebagai pemenang berdasarkan kualiti kerja yang dipersembahkan. Pendekatan sebegini juga mampu mencetuskan debaran dalam kalangan finalis yang bertanding sebulan sebelum acara berlangsung," kata Pengurus Besar Kumpulan, TV3 dan TV9, Sherina Nordin sebaik acara itu dimulakan.
MAMPUKAH lakonan Sharifah Amani dalam Fatihah Untuk Abahmelayakkannya sebagai Pelakon Wanita Terbaik Drama?


Empat pelakon popular tanah air termasuklah Umie Aida, Nora Danish, Sharnaaz Ahmad dan Azhan Rani mampu tersenyum puas apabila kerja lakonan mereka sudah mendapat perhatian juri.
Mereka berjaya menempatkan diri dalam dua kategori terbaik untuk persembahan filem dan drama lakonan masing-masing.
Pasangan pengarah, Erma dan suaminya, Bade pula masih berada dalam liga pengarah terbaik menerusi Aku Bukan Malaikat dan Mawar Putih Tanda Perpisahan.
Acara ASK 2013 secara keseluruhannya mempertandingkan 30 kategori yang meliputi 11 drama, tujuh filem, enam penerbitan dalaman dan enam teknikal yang baharu diperkenalkan.
Untuk kategori drama, 16 drama, 13 drama rantaian dan empat drama komedi telah dicalonkan. Sementara itu, sebanyak 54 filem terbitan tempatan layak dipertandingkan untuk ASK 2013 ini.
Antara drama yang layak bertanding seperti Akhirnya Kisah Perempuan, Aku Bukan Malaikat, Anak Lorong, Bedah Tong Gas Nak Raya, Di Bawah Langit Mu, Fatihah Untuk Abah, Hari Hari Terakhir Seorang Seniman, Kampong Semarah Padi, Kawan, Mawar Putih Tanda Perpisahan, Neraka Abah, Perempuan Itu Ibuku, Sebelum Kiamat, Siapa Dapat Lisa, Strawberry Karipap dan Tunggu Sekejap.
Bagi kategori drama rantaian pula, ASK 2013 menerima pencalonan seperti Adam Dan Hawa, Cinta Kau Dan Aku, Dalam Setiap Sujud, Debunga Lalang, Geng Bas Sekolah (Musim 5), Jodoh, Karlos, Operasi D6, Setia Hujung Nyawa, Surat Dari Langit Biru, Tanah Merah, Terlanjur Cinta dan Trilogi Cinta 2.
Kategori drama komedi pula menerima pencalonan seperti Buletin Cinta, Mentua vs Mentua, Udin Glamor Balik Kampung dan Keluarga Iskandar.
Filem yang layak bertanding termasuk 29 Februari, Aku Terima Nikahnya, Istanbul Aku Datang, Juvana, KIL, Langgar, Lari, Pecah, Rock Oo, SAM dan lain-lain.
Semua pencalonan dinilai oleh panel juri profesional yang terpilih.
Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=1103&pub=Kosmo&sec=Hiburan&pg=hi_05.htm#ixzz2jXdHT8nW
Hakcipta terpelihara 

Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...