Friday, August 31, 2012

Awie Dihalau Dari Rumah, 3 Bulan Tidak Bayar Sewa


Sewaktu ditemui semasa majlis bual santai bersama Awie anjuran Majlis Belia Wilayah Persekutuan baru baru ini, ada beberapa pengalaman menarik yang dikongsikan sewaktu pembabitan awalnya dalam bidang Nyayian.

Awie
Ujar Awie “Semasa saya mula berhijrah ke arena seni ni memang macam macam dugaan & pengalaman yang berlaku. Diantaranya seawal tahun 1985 saya mula aktif bermain muzik dan disebabkan itu telah dirotan oleh bapa saya kerana bermain muzik dan saya juga pernah dihina disebabkan menyanyi, kerana pada ketika itu kebanyakkan penyanyi ramai yang telah disabitkan dengan dadah. Secara tak langsung saya pun turut terkena tempiasnya.
Itulah diantara secebis bingkisan pengalaman yang dikongsikan Awie kepada anak anak muda wargakota yang turut serta dalam majlis tersebut. Tambahnya juga beliau pernah dihalau dari rumah penginapannya kerana tidak mampu hendak membayar sewa semasa menetap dikampung Baru akibat sudah 3 bulan tidak membayar sewa. Dia juga pernah dibayar hanya RM5 seorang semasa mengadakan persembahan di Shah Alam pada ketika itu.

Awie
“Bayangkanlah betapa susahnya hidup saya pada waktu dulu ditambah pula dengan kes pernah kena tipu, dihina, dicaci dan difitnah hidup saya selama 26 tahun sepanjang bergelar anak seni dan hari ini amat rasa bangga dengan semua pengalaman pahit manis yang diterima dan Allhamdulillah ini semua dibalas dengan anugerah-anugerah yang pernah saya menangi dan ianya juga mampu mematangkan saya dalam bergelar seorang anak seni.
Tegasnya juga ini adalah kerana sejak dari kecil dirinya telah diasuh dengan cara berkesan oleh keluarganya untuk menjadi seorang manusia yang berguna “Bagi saya menempuh pelbagai cabaran untuk membesar itu adalah satu pengalaman yang paling saya tidak boleh lupakan. Jadi kepada remaja pada masa kini janganlah hidup tu terlalu manja dan tidak boleh ditegur langsung. Setiap teguran itu pasti ada kebaikan untuk diri kita.”

Awie
Awie
Awie
@buahmulut.com

No comments:


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...