Saturday, December 3, 2016

Kebaikan Minyak Kelapa Dara Untuk Pengidap Diabetes (Kencing Manis)

Kebaikan minyak kelapa dara terhadap peghidap diabetes atau dikenali sebagai kencing manis memang sudah diperakui oleh pakar-pakar perubatan dunia dimana minyak kelapa dara ini mampu merawat penyakit kencing manis ini.Sahabat sekalian, sebelum kita bercerita mengenai kebaikan  minyak kelapa daraterhadap pesakit kencing manis ini, apa kata saya member info sedikit mengenai penyakit kencing manis ini. Dengan info ini, anda akan mula sedar betapa bahayanya penyakit ini sehingga boleh membawa maut.

 Apa itu Diabetes? Apa punca diabetes?

Diabetes, sering dirujuk kepada oleh doktor sebagai kencing manis, menggambarkan sekumpulan penyakit metabolik di mana orang yang mempunyai glukosa darah tinggi (gula darah), sama ada kerana pengeluaran insulin adalah tidak mencukupi, atau kerana sel-sel badan tidak bertindak balas dengan betul terhadap insulin, ataukedua-duanya. Pesakit dengan gula darah tinggi biasanya akan mengalami Polyuria (kerap membuang air kecil), mereka akan menjadi semakin dahaga (polydipsia) dan lapar (polyphagia).

Obese-belly-man

Terdapat 3 jenis Diabetes

1) Type 1 Diabetes

Badan tidak menghasilkan insulin. Sesetengah orang mungkin merujuk kepada jenis ini sebagai kencing manis yang bergantung kepada insulin, diabetes juvana, atau di peringkat awal diabetes. Orang biasanya membangunkan diabetes jenis 1 sebelum tahun ke-40 mereka, sering dalam dewasa awal atau tahun-tahun remaja.

Jenis 1 diabetes adalah tempat berhampiran sebagai biasa sebagai diabetes jenis 2. Kira-kira 10% daripada semua kes diabetes jenis 1.

Pesakit dengan diabetes jenis 1 akan perlu mengambil suntikan insulin bagi seluruh kehidupan mereka. Mereka juga perlu memastikan tahap glukosa darah yang betul dengan menjalankan ujian darah yang tetap dan mengikuti diet khas.

2) Jenis 2 Diabetes

Badan tidak menghasilkan insulin yang cukup untuk fungsi yang betul, atau sel-sel dalam badan tidak bertindak balas terhadap insulin (insulin rintangan). Kira-kira 90% daripada semua kes diabetes di seluruh dunia adalah jenis ini.

Sesetengah orang mungkin dapat mengawal gejala diabetes jenis 2 dengan mengurangkan berat badan, mengikuti diet yang sihat, melakukan banyak senaman, dan memantau paras glukosa darah mereka. Walau bagaimanapun, diabetes jenis 2 biasanya penyakit progresif – ia beransur-ansur menjadi lebih teruk – dan pesakit mungkin akan berakhir sehingga perlu mengambil insulin, biasanya dalam bentuk tablet.

Orang gemuk dan obes mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk membangunkan diabetes jenis 2 berbanding mereka yang mempunyai berat badan yang sihat. Orang yang mempunyai banyak lemak viseral, juga dikenali sebagai obesiti di bahagian tengah, lemak perut, atau obesiti abdomen, terutamanya pada risiko. Berat badan berlebihan / obes menyebabkan badan untuk melepaskan bahan kimia yang boleh menjejaskan kestabilan sistem kardiovaskular dan metabolik badan.

Risiko diabetes jenis 2 juga lebih besar seperti yang kita mendapatkan lebih tua. Pakar tidak benar-benar pasti mengapa, tetapi mengatakan bahawa seperti yang kita umur kita cenderung untuk meletakkan berat badan dan menjadi kurang aktif secara fizikal. Mereka dengan saudara rapat yang telah / mempunyai diabetes jenis 2, orang-orang Timur Tengah, Afrika, atau keturunan Asia Selatan juga mempunyai risiko yang tinggi untuk mendapat penyakit ini.

Lelaki yang tahap testosteron yang rendah telah didapati mempunyai risiko yang tinggi untuk membangunkan diabetes jenis 2. Penyelidik dari University of Edinburgh, Scotland, mengatakan bahawa paras testosteron yang rendah dikaitkan dengan rintangan insulin.

3) Diabetes gestasi

Jenis ini memberi kesan kepada wanita semasa mengandung. Ada wanita yang mempunyai sangat tinggi tahap glukosa dalam darah mereka, dan badan-badan mereka tidak dapat menghasilkan insulin yang cukup untuk mengangkut semua glukosa ke dalam sel-sel mereka, menyebabkan dalam tahap yang progresif meningkat glukosa.

Diagnosis diabetes gestasi dibuat semasa mengandung. Majoriti pesakit diabetes gestasi boleh mengawal kencing manis mereka dengan senaman dan diet. Antara 10% hingga 20% daripada mereka akan perlu untuk mengambil beberapa jenis ubat-ubatan kawalan glukosa darah. Didiagnos atau tidak terkawal diabetes gestasi boleh meningkatkan risiko komplikasi semasa bersalin. Bayi mungkin lebih besar daripada dia / dia harus.

Saintis dari Institut Kebangsaan Kesihatan dan Universiti Harvard mendapati bahawa wanita yang diet sebelum menjadi hamil adalah tinggi dalam lemak haiwan dan kolesterol mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk diabetes gestasi, berbanding dengan rakan-rakan mereka yang diet adalah rendah kolesterol dan lemak haiwan.

Apakah prediabetes?

Majoriti pesakit dengan diabetes jenis 2 pada mulanya mempunyai prediabetes. Paras glukosa darah mereka di mana lebih tinggi daripada biasa, tetapi tidak cukup tinggi untuk mewajarkan diagnosis kencing manis. Sel-sel dalam badan menjadi tahan terhadap insulin.

Kajian telah menunjukkan bahawa walaupun pada peringkat prediabetes, beberapa kerosakan kepada sistem peredaran darah dan jantung mungkin sudah berlaku.

Diabetes Adalah Gangguan Metabolisma

Diabetes (kencing manis) dikelaskan sebagai gangguan metabolisme. Metabolisma merujuk kepada cara badan kita menggunakan makanan yang dihadamkan untuk tenaga dan pertumbuhan. Kebanyakan apa yang kita makan adalah dipecahkan menjadi glukosa. Glukosa adalah satu bentuk gula dalam darah – ia adalah sumber utama bahan api untuk badan kita.

Apabila makanan kita dihadamkan, glukosa membuat jalan ke dalam aliran darah kita. Sel-sel kita menggunakan glukosa untuk tenaga dan pertumbuhan. Walau bagaimanapun, glukosa tidak dapat memasuki sel-sel kita tanpa insulin hadir – insulin yang membolehkan sel-sel kita untuk mengambil glukosa.

Insulin adalah hormon yang dihasilkan oleh pankreas. Selepas makan, pankreas secara automatik mengeluarkan kuantiti yang mencukupi insulin untuk menggerakkan hadir glukosa dalam darah kita ke dalam sel, secepat glukosa memasuki sel-sel darah-tahap glukosa drop.

Seseorang yang menghidap diabetes mempunyai satu keadaan di mana kuantiti glukosa dalam darah adalah terlalu tinggi (hiperglisemia). Ini adalah kerana badan sama ada tidak menghasilkan insulin yang cukup, tidak menghasilkan insulin, atau mempunyai sel-sel yang tidak bertindak balas dengan betul kepada insulin pankreas menghasilkan. Ini keputusan dalam terlalu banyak glukosa membina dalam darah. Ini glukosa darah yang berlebihan akhirnya dialirkan keluar dari badan dalam air kencing. Jadi, walaupun darah mempunyai banyak glukosa, sel-sel tidak mendapat ia untuk tenaga penting mereka dan keperluan pertumbuhan.

Bagaimana Untuk Tentukan Sama ada Anda Mempunyai Diabetes atau prediabetes

photolibrary_rf_photo_of_insulin_shot

Doktor boleh menentukan sama ada pesakit mempunyai metabolisma normal, prediabetes atau kencing manis di salah satu daripada tiga cara yang berbeza – terdapat tiga ujian yang mungkin:

Ujian A1c

– Sekurang-kurangnya 6.5% bermakna kencing manis
– Antara 5.7% dan 5.99% prediabetes cara
– Kurang daripada 5.7% bermakna normal

 FPG (plasma glukosa puasa) ujian

– Sekurang-kurangnya 126 mg / dl bermakna kencing manis
– Antara 100 mg / dl dan 125,99 mg / dl bermakna prediabetes
– Kurang daripada 100 mg / dl bermakna normal
Bacaan normal berikutan FPG bermakna pesakit telah terjejas glukosa puasa (IFG)

OGTT (Ujian toleransi glukosa oral)

– Sekurang-kurangnya 200 mg / dl bermakna kencing manis
– Antara 140 dan 199,9 cara prediabetes mg / dl
– Kurang daripada 140 mg / dl bermakna normal
Bacaan normal berikutan OGTT bermakna pesakit telah terjejas toleransi glukosa (IGT)

Komplikasi dikaitkan dengan kencing manis teruk terkawal:

1. Komplikasi Mata – glaukoma, katarak, retinopati diabetik, dan beberapa orang lain.
2.  Komplikasi kaki – neuropati, ulser, dan kadang-kadang gangren yang mungkin memerlukan bahawa kaki dipotong
3.Komplikasi kulit – orang dengan diabetes adalah lebih mudah terdedah kepada jangkitan kulit dan gangguan kulit
4.Masalah jantung – seperti penyakit jantung iskemia, apabila bekalan darah ke otot jantung berkurangan
5.Hipertensi – biasa pada orang dengan kencing manis, yang boleh meningkatkan risiko penyakit buah pinggang, masalah mata, serangan jantung dan strok
6.Kesihatan mental – diabetes yang tidak terkawal menimbulkan risiko mengalami kemurungan, kebimbangan dan beberapa gangguan mental yang lain
7. Kehilangan pendengaran – pesakit diabetes mempunyai risiko yang tinggi untuk membangunkan masalah pendengaran
8.Penyakit gusi – terdapat kelaziman yang lebih tinggi penyakit gusi di kalangan pesakit kencing manis
9. Gastroparesis – otot berhenti perut berfungsi dengan betul
10.Ketoacidosis – gabungan ketosis dan asidosis; pengumpulan badan ketone dan keasidan dalam darah.
11.Neuropati – neuropati diabetes adalah sejenis kerosakan saraf yang boleh membawa kepada beberapa masalah yang berbeza.
12.HHNS (Hyperglycemic Hyperosmolar Sindrom Nonketotic) – paras glukosa darah melonjak terlalu tinggi, dan terdapat tiada keton yang hadir di dalam darah atau air kencing. Ia adalah satu keadaan kecemasan.
13. Nefropati – tekanan darah yang tidak terkawal boleh membawa kepada penyakit buah pinggang
14. PAD (penyakit arteri periferal) – gejala mungkin termasuk sakit dalam masalah kaki, kesemutan dan kadang-kadang berjalan betul
15.  Strok – jika paras glukosa tekanan darah, tahap kolesterol, dan darah tidak dikawal, risiko kenaikan strok ketara
16. Disfungsi erektil – mati pucuk lelaki.
17.Jangkitan – orang dengan diabetes dikawal teruk adalah lebih mudah terdedah kepada jangkitan
18.Penyembuhan luka – luka dan luka-luka mengambil masa yang lama untuk sembuh

Mengawal Diabetes – Kebaikan Minyak Kelapa Dara Untuk Pengidap Diabetes

Diabetes adalah satu keadaan metabolik dicirikan oleh penggunaan yang tidak mencukupi atau pengeluaran insulin. Walaupun ia tidak boleh diubati, ia boleh dirawat melalui senaman, kaki penjagaan, ubat, pemantauan glukosa darah dan tekanan darah, berat badan dan mengawal kolesterol. Oleh itu, ia adalah yang terbaik untuk mengelakkan minyak, yang boleh meningkatkan tahap trigliserida dan kolesterol. Minyak kelapa dara adalah pengecualian, yang berpotensi memberi manfaat kepada orang-orang dengan diabetes.

Penyerapan Selular Tenaga

Insulin merupakan enzim yang anda perlukan untuk menyerap tenaga daripada karbohidrat. Apabila anda makan karbohidrat, badan anda menukarkan mereka kepada glukosa. Apabila glukosa memasuki aliran darah, insulin pankreas siaran anda, yang isyarat sel-sel untuk menyerap glukosa. Sel-sel melepaskan lagi enzim, tranferase carnitine, yang membenarkan glukosa memasuki mitokondria, yang enjin sel. Bahan api glukosa mitokondria, sekali gus mengisi sel. Beberapa keadaan metabolik menyebabkan rintangan insulin, di mana sel-sel tidak bertindak balas terhadap insulin biasanya, jadi penyerapan glukosa mereka adalah tidak mencukupi atau tidak wujud.

Asid Lemak Rantaian Sederhana

Minyak kelapa mengandungi asid lemak rantaian sederhana, bukannya rantai panjang asid lemak yang ditemui dalam lemak tepu yang paling lain. Rantaian sederhana asid lemak adalah cukup kecil untuk meresap ke dalam kedua-dua sel dan membran mitokondria, Bruce Fife menulis dalam “Kebaikan Minyak Kelapa Dara.” Oleh itu, ia tidak memerlukan pembebasan insulin, yang biasanya perlu untuk penyerapan sel. Begitu juga ia memerlukan carnitine transferase, yang biasanya penting untuk masuk ke dalam mitokondria. Dalam erti kata lain, minyak kelapa adalah sumber bahan api yang cepat menyerap yang sangat rendah pada indeks glisemik, yang optimum bagi mereka yang mempunyai penyakit kencing manis.

Tidak semua jenis minyak kelapa adalah sama bermanfaat. Bertapis minyak kelapa dara adalah yang paling bermanfaat bagi orang-orang dengan diabetes. Ciri-ciri yang membezakan termasuk warna susu dan mengingatkan aroma kelapa, Siegfried Gursche menulis dalam “Minyak Kelapa: Cari Kunci untuk Kesihatan yang riang.” Pada suhu bilik, bertapis minyak kelapa dara adalah kebanyakannya pepejal. Berkualiti rendah, nonvirgin minyak kelapa ditapis, diluntur, cecair dinyahbau dan tebal.

Asid Laurik

Minyak kelapa dara mempunyai terutamanya tinggi tahap asid laurik, asid lemak rantaian sederhana bahawa badan menukarkan kepada monolaurin, mengikut Gursche. Bahan ini boleh membantu untuk menurunkan kolesterol LDL, yang secara langsung memberi manfaat kepada orang-orang dengan diabetes. Ia juga bertindak sebagai anti-oksida dan pameran antiviral, serta aktiviti antibakteria.

Terdapat banyak bukti bahawa kebaikan minyak kelapa memang tidak dapat disangkal lagi dan penggunaan minyak kelapa dara adalah pilihan yang baik, bukan sahaja untuk pesakit kencing manis, tetapi juga untuk mereka yang tidak mempunyai penyakit. Menggantikan minyak yang tidak sihat dalam diet anda dengan minyak kelapa boleh membantu mencegah kencing manis, serta mengekalkan ia dengan merendahkan kolesterol dan mengawal gula dalam darah. Tetapi sentiasa berbincang apa-apa perubahan kepada diet anda dengan doktor anda, terutamanya jika anda mempunyai diabetes
.

No comments:


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...