
PELANGGAN di restoran Atfaluna menggunakan bahasa isyarat atau terus menunjuk pada menu untuk membuat pesanan.
PADA pandangan pertama, restoran Atfaluna di bandar Gaza kelihatan seperti mana-mana tempat makan lain yang menyediakan hidangan yang biasa. Namun, ia sebenarnya mempunyai perbezaan. Hampir semua kakitangannya adalah mereka yang pekak dan bisu.
Di dalam restoran, pelanggan berbual antara satu sama lain dan mengimbas menu yang disediakan, tetapi apabila pesanan dibuat, permintaan mereka diambil oleh pelayan yang berkomunikasi dalam bahasa isyarat. Semua makanan yang dipesan itu juga dimasak oleh chef yang mengalami kelainan upaya yang sama.
Ia adalah satu-satunya konsep yang terdapat di Gaza dan merupakan idea yang dilahirkan oleh sebuah organisasi tempatan, Atfaluna yang bermaksud 'Anak-Anak Kita' dalam bahasa Arab, yang berfungsi untuk memperbaiki kehidupan individu pekak dan bisu di wilayah itu.
Projek tersebut mempunyai matlamat serampang dua mata iaitu meningkatkan kesedaran tentang keperluan dan keupayaan orang-orang pekak, dan dalam masa yang sama menyediakan peluang buat mereka menyara hidup di negara yang penganggurannya sebanyak 45 peratus.
Ahmed Dahman, sambil malu-malu memberitahu melalui seorang penterjemah bahasa isyarat, betapa peluang bekerja di restoran itu telah mengubah hidupnya.
"Ia membuatkan saya rasa selamat mengenai masa depan dan pergantungan diri kerana peluang pekerjaan adalah hampir tidak wujud sebelum ini.
"Kami telah mendapat banyak sokongan dan kerjasama daripada orang ramai. Ramai daripada mereka juga menunjukkan minat untuk belajar bahasa isyarat," katanya.
Bagi Ahmed Dahman dan lain-lain yang bekerja di restoran yang dihiasi dengan simbol bahasa isyarat itu, mendapat kerja di Atfaluna merupakan peluang yang jarang berlaku.

PELBAGAI menu tempatan dan luar disediakan di restoran ini oleh staf yang pekak dan bisu.
Sehingga beberapa bulan yang lalu, peluang pendidikan untuk orang pekak dan bisu di Gaza hanya sehingga ke gred sembilan dan tiada pendidikan peringkat menengah atau universiti.
Sebuah sekolah menengah baru sahaja dibuka dan Atfaluna bekerjasama dengan universiti untuk mengadakan kursus-kursus bagi orang pekak dan bisu. Begitupun, ramai orang pada usia bekerja mendapati diri mereka kekurangan kemahiran yang boleh dipasarkan.
"Terdapat kekurangan pekerjaan yang ketara untuk orang pekak di Gaza. Sudah tentu mereka juga mempunyai kekurangan dari segi pendidikan," kata Dalia Abu Amr daripada organisasi Atfaluna.
Papan tanda
Para pelanggan restoran tersebut masuk melalui pintu khas yang di atasnya tergantung papan tanda dalam bahasa Inggeris, bahasa Arab dan bahasa isyarat.
Di dalamnya, para pelayan yang berpakaian tradisi gaun bersulam Palestin mengalu-alukan mereka ke meja makan. Kraf tangan yang dibuat dalam program pekerjaan Atfaluna juga sedia untuk dijual di restoran itu.
Menu yang ditawar adalah daripada makanan Asia Barat tipikal seperti hummus dan baba ghanouj hingga ikan goreng, ayam atau hidangan kari.
"Kami datang untuk melihat tempat ini. Tempat ini hebat. Kami akan datang ke sini untuk memberi sokongan moral," kata Shahd al-Iyla, 21, yang ke restoran itu bersama rakan-rakannya.
Abu Amr berkata, 12 daripada 14 kakitangan restoran itu adalah pekak dan bisu. Pengecualian hanya diberikan kepada chef dan akauntan yang menjawab telefon untuk mengambil tempahan serta penghantaran.
"Kesemua 12 pekerja kelainan upaya itu menerima latihan kulinari dan hospitaliti. Projek ini diharapkan dapat mengasimilasi golongan berkenaan ke dalam masyarakat di Gaza dengan memberikan mereka peluang pekerjaan," kata Abu Amr.
Kira-kira 1.5 peratus daripada penduduk Gaza yang berusia lima tahun ke atas mempunyai beberapa bentuk masalah pendengaran, menurut Atfaluna, tetapi kecacatan itu masih membawa stigma.
"Tiada siapa yang mengalu-alukan idea orang pekak dan bisu untuk bekerja di Gaza," kata Niveen al-Quqa, 35, yang menyediakan makanan sebelum meninggalkan dapur.
Dia mengikuti kelas seni dan menjahit dalam usaha untuk mencari kerja, tetapi sehingga restoran dibuka, usaha dan percubaannya itu tidak berjaya.
Kini, dia merupakan salah satu daripada lima wanita yang bekerja di Atfaluna, empat di dapur dan seorang sebagai pelayan.
"Saya berusaha untuk meningkatkan kemahiran masakan saya supaya saya rakan-rakan yang lain boleh membuktikan kemampuan kami. Di samping kekurangan yang dihadapi ini, dan saya amat gembira sekarang," katanya dengan senyuman.
Chef restoran itu, Hassan Addabus, 30, sentiasa mengambil tanggungjawab untuk bersama mereka, memberi mereka petunjuk teknik bahasa isyarat mereka.
"Saya melakukan tugas ini selama 10 tahun yang lepas dan ia adalah satu pekerjaan yang saya suka, tetapi hari ini ia lebih bermakna daripada itu. Ia mempunyai kepentingan moral dan kemanusiaan," ujarnya.
Amina al-Omari, 22, juga bertungkus-lumus di dapur. Dia berkata pekerjaannya telah memberikan satu perasaan baharu dalam diri sendiri.
"Masyarakat tidak mempunyai sebarang idea tentang keperluan kami. Saya pernah berasa ketidakadilan dan penindasan kerana kekurangan ini, tetapi semua perasaan itu mula hilang selepas saya bekerja di sini.," kata Amina. - AFP
Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2013&dt=0114&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_02.htm#ixzz2I3ogBqWV Hakcipta terpelihara
No comments:
Post a Comment