Sunday, November 25, 2012

Larry Hagman meninggal dunia

GAMBAR fail menunjukkan barisan pelakon siri televisyen Dallas termasuk Hagman (dalam bulatan) dan Gray di sebelahnya.


LOS ANGELES - Pelakon Larry Hagman yang terkenal dengan watak hitam menerusi drama bersiri televisyen popular di dunia, Dallas meninggal dunia kelmarin pada umur 81 tahun kerana penyakit kanser.
Hagman yang memegang watak, J.R. Ewing dalam drama tentang sebuah keluarga usahawan minyak dan ternakan yang kaya di Texas itu dilaporkan meninggal dunia di Hospital Perubatan Bandar Dallas.
Beberapa ahli keluarga dan rakan rapat berada di sisinya semasa dia menghembuskan nafas terakhir.
Antara rakannya ialah aktres Linda Gray yang memegang watak isterinya, Sue Ellen yang mengalami masalah ketagih minuman keras dalam siri itu.
Seorang lagi pelakon drama itu, Patrick Duffy yang memegang watak Bobby iaitu adik J.R turut berada di sisi Hagman semasa dia menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Hagman yang dilahirkan di Fort Worth, Texas pada 21 September 1931 berlakon dalam drama bersiriDallas dari April 1978 hingga 1991 terbitan stesen televisyen CBS.
Walaupun terkenal sebagai pelakon berwatak baik sebagai Mejar Anthony Nelson dalam sitkom komediI Dream of Jeannie pada 1965, Hagman mengecapi populariti di seluruh dunia menerusi watak J.R.
Dia melakonkan watak sebagai seorang pelaku rasuah yang mempunyai senyuman lebar, melakukan penipuan dalam perniagaan dan sebagai suami yang curang.
Salah satu siri itu yang berjudul Who Shot J.R? mencetuskan spekulasi hangat dalam kalangan peminat di seluruh dunia.
Ketika identiti pelaku yang menembak J.R didedahkan dalam satu lagi episod yang disiarkan pada November 1980, purata 41 juta penonton menyaksikannya sekali gus menjadikan ia sebagai antara program televisyen paling hebat.
Hagman pernah menjadi antara pelakon televisyen yang menerima pendapatan tertinggi menerusiDallas.
Beliau berkahwin dengan Maj Axelsson pada tahun 1952 dan dikurniakan dua anak, Heidi Kristina dan Preston.
Namun, pada tahun 2008, Axelsson disahkan menghidap penyakit alzheimer.
Siri terbaharu Dallas mula disiarkan pada Jun 2012 di rangkaian televisyenTNT dengan Hagman masih memegang watak J.R., Gray sebagai isterinya dan Duffy kekal memegang watak Bobby.
Bagaimanapun, ia menumpukan kisah tentang anak Bobby dan J.R. - Agensi
@kosmo.com.my

No comments:


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...