Friday, August 31, 2012

Republikan pilih Romney

AKSI Romney dan isterinya, Ann ketika melambai ke arah penyokong mereka di Tampa, Florida, Amerika Syarikat.


TAMPA, Florida - Parti Republikan semalam memberikan pencalonan untuk jawatan Presiden Amerika Syarikat kepada Mitt Romney dengan harapan ahli perniagaan itu mampu mengeluarkan Barack Obama daripada White House.
Empat tahun lalu, Romney tewas kepada pencabarnya, Senator John McCain. Kini, Republikan yakin bahawa Romney yang berfahaman konservatif dan berpengalaman luas dalam dunia perniagaan itu diperlukan oleh rakyat AS yang berada dalam ketidaktentuan ekonomi.
"Sudah tiba masanya untuk kita menghantar pemimpin sebenar ke White House. Mitt Romney akan memberitahu kita kebenaran yang pahit untuk ditelan dan kembali mencipta pekerjaan di Amerika," kata Gabenor New Jersey, Chris Christie dalam ucapan alu-aluannya.
Dengan rasminya pencalonan Romney dan Obama yang bakal dilantik pada konvensyen Parti Demokrat di Charlotte, Carolina Utara, rakyat AS perlu memilih antara dua pemimpin yang memiliki ideologi berbeza.
Romney konservatif terhadap isu-isu sosial seperti perkahwinan sejenis dan pengguguran anak, selain menyokong penurunan cukai serta mahu memansuhkan pindaan berkaitan penjagaan kesihatan yang dilakukan oleh Obama.
Sementara Obama pula lebih liberal dalam isu-isu sosial. Beliau juga mahu menaikkan cukai ke atas golongan kaya AS dan melihat kerajaan sebagai sumber kebaikan.
Kaji selidik menunjukkan pengundi meyakini Romney dalam aspek ekonomi, tetapi memilih Obama sebagai calon yang lebih diminati. - AP

No comments:


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...