Friday, January 27, 2012

Liverpool mantap




LONDON – Di sebalik prestasi tidak menentu dalam saingan Liga Perdana England, Liverpool tetap menampilkan keistimewaan tersendiri.
Mereka masih memiliki reputasi sebagai kelab yang perlu disegani dan awal pagi semalam skuad bimbingan Kenny Dalglish itu melakar sejarah apabila melangkah ke final Piala Liga 2012.
Kejayaan tersebut mengakhiri penantian selama enam tahun kelab dari Anfield itu untuk menjejak kaki ke final pada kejohanan utama.
Mereka akan membuat perhitungan dengan Cardiff City pada final di Wembley, 26 Februari depan.
Kali terakhir Liverpool beraksi di Wembley ialah pada tahun 1996.
Lebih menarik, kejayaan The Reds itu dicapai selepas menghampakan pendahulu Liga Perdana England, Manchester City.
Mereka menang dengan agregat 3-2 hasil kemenangan 1-0 pada aksi pusingan pertama sebelum mencatat keputusan seri 2-2 pada aksi kedua awal pagi semalam.
Seperti dijangka, Steven Gerrard yang kembali dalam kesebelasan Liverpool menemui sasaran menerusi sepakan penalti bagi menyamakan kedudukan 1-1 selepas Nigel de Jong meletakkan City di hadapan.
Namun, selepas kejayaan Liverpool menyamakan kedudukan, City kembali mendahului perlawanan 2-1 menerusi jaringan Edin Dzeko.
Kedudukan tersebut hanya bertahan seketika kerana bekas pemain City, Craig Bellamy tampil sebagai pemusnah.
Bellamy menjaringkan gol penyamaan buat The Reds, sekali gus membawa Liverpool ke final Piala Liga.
Kali terakhir The Reds beraksi di final pada kejohanan domestik ialah pada tahun 2006 yang menyaksikan mereka muncul juara Piala FA selepas menewaskan West Ham di Cardiff.
“Saya berasa sangat gembira. Rasanya sudah lama tidak merasai saat seperti ini,” kata Gerrard.
“Sejak kami beraksi pada final Piala FA di Cardiff pada tahun 2006, kami rasakan sudah terlalu lama kelab ini tidak mencapai tahap seperti ini.
“Saya bangga dan kejayaan ini adalah hadiah buat semua penyokong kami.”
– Agensi

1 comment:

Darren Demers said...

Mereka menang dengan agregat 3-2 hasil kemenangan 1-0 pada aksi pusingan pertama sebelum mencatat keputusan seri 2-2 pada aksi kedua awal pagi semalam.

fieldcrest luxury sheets ,
bed linen online ,


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...