Thursday, December 29, 2011

Peniaga warung tanggung hutang RM600,000

FARIDAH menunjukkan salinan laporan polis dan notis amaran syarikat Court Malaysia Sdn. Bhd. membabitkan hutang tertunggak lebih RM15,000 di Pasir Puteh semalam.


PASIR PUTEH - Seorang peniaga warung makan yang berpendapatan hanya sekitar RM1,500 sebulan kini terpaksa menanggung hutang berjumlah lebih RM600,000 ekoran maklumat peribadinya didakwa telah disalahgunakan oleh pihak ketiga.
Faridah Muhamad, 45, dari Kampung Padang Pak Amat di sini mendakwa, hutang tersebut membabitkan pinjaman yang dibuat pihak terbabit dari sebuah syarikat barangan kelengkapan rumah dan enam institusi kewangan tempatan.
Dakwanya, dia tidak menolak kemungkinan kegiatan tersebut turut melibatkan kakitangan institusi kewangan terbabit kerana meluluskan pinjaman tanpa sebarang dokumen perjanjian yang ditandatangani beliau.
"Bebanan hutang itu mula terbongkar apabila permohonan saya untuk mendapatkan pinjaman mikro perniagaan daripada sebuah bank di Pasir Puteh gagal disebabkan hutang bagi pembelian enam buah kereta melibatkan enam buah bank perdagangan tempatan.
"Bank berkenaan menunjukkan senarai nama beberapa buah bank yang menyenarai namanya sebagai pemiutang tegar, namun, sehingga kini saya belum menerima sebarang surat notis yang berkaitan kecuali surat dari syarikat guaman yang mewakili Court Malaysia Sdn. Bhd.
"Surat berdaftar syarikat guaman itu bertarikh 21 November 2011 memberi notis amaran meminta saya melunaskan hutang tertunggak sebanyak RM15,204.02 dalam kadar segera sebelum tindakan mahkamah diambil," katanya ketika ditemui semalam.
Faridah memberitahu, notis amaran itu diperolehinya ketika pulang ke rumah ibunya di Manek Urai, Kuala Krai pada 23 Disember lalu dan ekoran itu dia membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPPD) Pasir Puteh kelmarin selepas mendakwa menjadi mangsa penipuan.

No comments:


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...