Thursday, December 1, 2011

Makam Diraja Kedah dipulihara



TUANKU SALLEHUDIN (tengah) menziarahi Makam Diraja Kedah di Kampung Kota, Permatang Pasir, Bukit Mertajam, Pulau Pinang semalam.


BUKIT MERTAJAM – Lembaga Muzium Negeri Kedah bercadang untuk menjadikan Makam Diraja Kedah yang terletak di Kampung Kota, Permatang Pasir di sini sebagai pusat pelancongan bersejarah.
Pengarahnya, Suhaidi Shukri berkata, sebanyak lapan buah makam keturunan Kesultanan Melayu Kedah dikesan berada di kawasan makam tersebut dengan lima daripadanya masih bertanda.
Jelasnya lagi, dua daripada makam itu dikenal pasti sebagai Makam Putera Diraja Kedah ke-20, Tunku Sulaiman Almarhum Sultan Muhammad Jiwa Zainal Adilin Muazzam Shah dan saudaranya, Tunku Ku Tam.
“Kita akan mengambil langkah sewajarnya untuk memastikan tapak Makam Diraja Kedah ini tidak lagi terbiar seperti dahulu.
“Ia bagi menarik orang ramai untuk berkunjung ke sana bagi melihat sendiri tapak warisan sejarah Kesultanan Melayu Kedah yang masih wujud hingga ke hari ini,” katanya.

No comments:


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...