Tuesday, November 8, 2011

15 ibu tunggal dakwa dianiaya


SEBAHAGIAN penghuni pangsapuri Seri Cempaka, Gombak di Selangor yang mendakwa bantuan kewangan lambat diterima dan jumlahnya kurang.


GOMBAK – Sukar hendak digambarkan, apakah barang yang boleh dibeli oleh seorang ibu tunggal yang berdepan dengan kos sara hidup yang tinggi dan kehilangan suami sejak lapan tahun lalu menerusi bantuan RM110 sebulan.
Bagi mereka yang senang, wang berjumlah RM110 tidak memberi sebarang erti namun ia berbeza bagi M. Savunthary, 50, yang turut menyara dua anak dan seorang daripadanya juga ibu tunggal sepertinya.
Apa yang lebih mengecewakannya apabila dia bukan sahaja lewat menerima bantuan itu setiap bulan bahkan jumlahnya dipotong kepada RM80 sahaja.
Lebih buruk lagi, dia seperti 14 lagi ibu tunggal yang menetap di Taman Gombak Permai di sini turut dipermainkan apabila menerima bantuan berjumlah RM30 semasa perayaan Deepavali lalu.
“Mereka janji bakinya akan dibayar tidak lama lagi. Dengan bantuan sebanyak itu, bagaimana saya hendak menyara dua anak, malah salah seorang daripadanya adalah ibu tunggal.
“Saya juga perlu membayar sewa rumah, bil elektrik serta air,’’ ceritanya yang turut memerlukan duit tambahan untuk menguruskan perbelanjaan perubatan untuk membeli ubat bagi penyakit lelahnya.

No comments:


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...