Wednesday, October 19, 2011

Tandatangan jurunikah dipalsu tiga kali



SHAMSUDIN menunjukkan surat tamat tempoh perkhidmatannya sebagai Penolong Pendaftar Perkahwinan di Bukit Mertajam semalam.


BUKIT MERTAJAM – Seorang jurunikah di Permatang Pauh di sini melahirkan kebimbangan dengan kegiatan sindiket pernikahan yang didakwa menggunakan namanya bagi menikahkan pasangan secara haram.
Penolong Pendaftar Perkahwinan, Shamsudin Ismail, 68, berkata, sepanjang perkhidmatannya sejak tahun 1997, tandatangannya telah ditiru untuk melaksanakan akad nikah sebanyak tiga kali.
Jelasnya, dia juga pernah membuat 22 laporan polis berikutan kehilangan 22 helai Surat Perakuan Nikah dalam simpanannya yang dicuri pihak tidak bertanggungjawab dua tahun lalu.
“Pasangan yang ingin bernikah mungkin tidak tahu mereka sebenarnya telah ditipu oleh sindiket sehinggalah perkara itu terbongkar ketika mereka memohon mendapatkan sijil perakuan nikah di Majlis Agama Islam Negeri Pulau Pinang (MAINPP).
“Justeru, pastikan pasangan atau keluarga mereka menjalankan urusan pernikahan di pejabat-pejabat agama daerah dan bukan dengan individu yang kononnya mewakili jabatan agama,” katanya di sini semalam.

No comments:


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...