Saturday, August 27, 2011

FAM tunggu jawapan AFC



SKUAD Olimpik negara dipertanggungjawabkan untuk mempertahankan pingat emas acara bola sepak pada Sukan SEA di Indonesia penghujung tahun ini.


MALAYSIA masih menunggu jawapan daripada Konfederasi Bola Sepak Asia (AFC) berhubung penangguhan perlawanan Kelayakan Olimpik 2012 antara skuad negara menentang Syria pada 23 November depan.
Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Azzuddin Ahmad berkata, pihaknya telah mengutuskan surat kepada Syria dan memaklumkan kepada AFC, namun masih belum menerima jawapan rasmi dari negara Teluk itu.
Malaysia sebelum ini memohon penangguhan agar perlawanan tersebut dilewatkan sehari kepada 24 November bagi memberi laluan kepada Sukan SEA di Indonesia yang akan berlangsung pada 11 hingga 22 November.
"Kita sudah memaklumkan kedudukan yang sebenarnya kepada Syria.
"Bagaimanapun, secara lisan saya difahamkan yang pihak Syria ada memberi bayangan kepada pihak AFC bahawa mereka akan memenuhi permintaan Malaysia," katanya semalam.
Terdahulu, skuad Olimpik kendalian Ong Kim Swee diberi tanggungjawab untuk memikul kedua-dua tugasan iaitu saingan Sukan SEA dan kelayakan Olimpik kumpulan zon Asia.
Pada Sukan SEA nanti acara bola sepak akan bermula pada 7 November dan perlawanan akhir 22 November.
Mengikut jadual asal, Malaysia akan berdepan Syria (23 November) dan diikuti Bahrain pada 27 November.
Azzuddin berkata, penundaan sehari itu memadai kerana mengikut peraturan pertandingan Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa (FIFA), pemain mesti mempunyai 48 jam rehat selepas perlawanan antarabangsa.
"Jadual dalam kumpulan ini (Kumpulan C) telah diaturkan lebih awal, kita tidak boleh meminta penundaan yang panjang oleh kerana ia ada hubung kait dengan dua perlawanan yang lain," katanya.
Dalam perkembangan lain, Azzuddin berkata, pihaknya telah memberi jawapan kepada Australia yang FAM akan menerima undangan mereka dalam perlawanan persahabatan pada 7 Oktober depan.
"Kita telah menerima undangan dari Australia itu dua hari yang lalu dan saya telah berbincang dengan jurulatih, Datuk K. Rajagobal dan juga pengurus pasukan, Datuk Subahan Kamal.
Katanya, perlawanan persahabatan ini merupakan satu penghormatan kerana Australia merupakan salah satu pasukan dalam 16 kumpulan terbaik Asia bagi saingan Piala Dunia.

No comments:


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...