minyak kelapa dara

Hari ini kami akan kongsikan kepada anda 10 khasiat minyak kelapa dara, InsyaAllah berkesan. Ianya digunakan sejak zaman dahulu kala lagi, tetapi kini telah terbukti melalui kajian saitifik. Mari kita baca.


1. Sistem Sokongan Imun

Pengambilan minyak kelapa dara boleh membantu untuk melawan penyakit terima kasih kepada sifat-sifat antivirus, anti-kulat, dan anti-bakteria. Jika anda sedang bertarung sebarang virus atau jangkitan, cuba mengambil minyak kelapa.

2. Kesihatan Kardiovaskular

Walaupun minyak kelapa dara adalah lemak tepu, beberapa kajian telah mendapati bahawa makan minyak kelapa dara tidak mempunyai kesan buruk kepada jantung. Sebaliknya, ia muncul untuk mengurangkan risiko kolesterol tinggi dan serangan jantung. Kajian awal yang dilakukan ke atas minyak kelapa yang mendapati ia disebabkan kolesterol tinggi telah dilakukan dengan menggunakan separa hidrogenasi minyak kelapa dan bukan minyak kelapa dara dan kajian telah dilakukan ke atas haiwan, bukan manusia.

Penyelidik mendapati bahawa Polynesia di Kepulauan Cook yang diet adalah sangat tinggi dalam minyak kelapa mempunyai paras kolesterol yang rendah dan kadar yang sangat rendah serangan jantung berbanding dengan orang-orang di seluruh New Zealand yang tidak mengambil minyak kelapa sebanyak. Di Sri Lanka, satu kajian mendapati bahawa kejadian serangan jantung telah meningkat sebagai penggunaan minyak kelapa telah turun.

3. Sokongan Tiroid

Ramai orang percaya bahawa memakan minyak kelapa dara tambahan boleh membantu dengan gejala hipotiroidisme. Walaupun bukti saintifik bercanggah dalam hal ini, ramai orang dengan hipotiroidisme telah berjaya meningkatkan ataupun diterbalikkan hipotiroidisme mereka dan telah dapat berhenti mengambil ubat tiroid. Ingatlah bahawa ia tidak boleh bekerja untuk semua orang dan ia adalah penting untuk berunding dengan doktor anda sebelum menghentikan sebarang ubat-ubatan.

4. Berat Badan

Satu kajian mendapati bahawa wanita yang mengambil minyak kelapa dara setiap hari mempunyai pengurangan ketara dalam lemak di bahagian abdomen. Walaupun minyak kelapa adalah sejenis lemak, ia sebenarnya boleh membantu anda untuk mengurangkan berat badan. Kerana ia mengandungi asid lemak rantaian sederhana bukannya asid lemak yang berantai panjang seperti beberapa minyak lain yang biasa digunakan, badan menggunakan minyak kelapa untuk tenaga dan tidak menyimpan banyak ia sebagai lemak. Dengan cara ini, ia membantu untuk meningkatkan metabolisme.

5. Khasiat Minyak kelapa dara untuk luka dan kudis

Apabila digunakan untuk luka dan kudis, minyak kelapa dara boleh mencegah jangkitan Staph lanjut. Satu kajian mendapati bahawa minyak kelapa dara adalah bermanfaat dalam rawatan dematitis atopik yang telah dijajah dengan Staphylococcus aureus.

6. Penyembuhan luka

Satu kajian ke atas tikus mendapati bahawa luka dirawat dengan menggunakan khasiat minyak kelapa dara sembuh lebih cepat dan menunjukkan kolagen yang tinggi merentas menghubungkan daripada kumpulan kawalan.

7. Regangkan Pencegahan Mark

Di Asia, minyak kelapa biasanya digunakan untuk mencegah stretch mark semasa mengandung. Sudah mempunyai stretch mark? Wanita juga telah mendapati bahawa menggunakan minyak kelapa untuk meregangkan markah selepas mereka telah terbentuk memadamkan stretch mark atau mengurangkan penampilan mereka.

8. Manfaat pada kulit

Melembapkan kulit anda adalah kunci untuk menjaga ia muda dan minyak yang sihat dan kelapa boleh digunakan dalam tempat losyen pelembap yang sihat. Apabila minyak kelapa digunakan, ia juga membantu untuk melawan bakteria dan masalah kulit lain termasuk ruam, dermatitis, jerawat, kedut, ekzema, dan psoriasis. Jika anda mempunyai kawasan kulit yang jengkel, sapu minyak kelapa pada kulit untuk menenangkan keradangan dan mengurangkan gejala.

9. Rambut yang sihat

Minyak kelapa juga boleh digunakan untuk meningkatkan kesihatan kulit kepala dan rambut anda. Salah satu cara ia membantu adalah dengan mengukuhkan helai dan mengurangkan kehilangan protein semasa membasuh. Cuba menggunakan sedikit minyak kelapa pada rambut anda memberus keluar kusut atau mengurut sedikit kecil pada minyak kelapa pada kulit kepala untuk sutera, kepala yang kuat, rambut.

10. Sistem Penghadaman

Minyak kelapa telah ditemui oleh ramai orang untuk menjadi bermanfaat untuk masalah pencernaan seperti sindrom usus terganggu, sembelit, dan senak. Minyak kelapa melawan bakteria yang tidak sihat dalam sistem penghadaman dan ia juga membantu dalam penyerapan nutrien dalam badan.

Artikel Berkaitan: