Monday, August 13, 2012

Setiap kali hari raya, Pak Ajis terkenang Jalan Ampas



PENGHORMATAN. Pak Ajis menerima cenderahati daripada pemilik Saloma Bistro, Tan Sri Syed Yusof Syed Nasir.


SETIAP kali membuat persiapan Aidilfitri, pelakon dan pelawak veteran, Datuk Abdul Azez Aziz Satta atau dikenali sebagai Aziz Satar pastinya terkenangkan kisah 35 tahun dahulu ketika dia tinggal di Jalan Ampas, Singapura.
Mana tidaknya pada 15 September 1967, ketika semua bintang-bintang terkenal filem Melayu termasuk dirinya sendiri yang bernaung di bawah studio perfileman yang dikenali sebagai Studio Malay Filem Production (MFP) di Jalan Ampas, Singapura atau nama pendeknya, Studio Jalan Ampas terpaksa berdepan kenyataan bahawa studio tersebut terpaksa dirobohkan.
Mereka yang digelar bintang Hollywood Filem Melayu itu sebenarnya juga menetap di Studio Jalan Ampas tersebut.
Menurut rekod, Studio Jalan Ampas milik Shaw Brothers telah beroperasi selama 19 tahun sebelum ditutup pada 1967. Mengikut sejarah, ia dibangunkan dua beradik, Runme dan Run Run Shaw di kawasan seluas 40,000 meter persegi.
Studio itulah yang melahirkan bintang ternama seperti seniman agung, Tan Sri P. Ramlee dan rakan seangkatannya termasuk Aziz Satar sendiri, S. Shamsuddin, AR. Tompel, Datuk Sarimah, Tan Sri Jins Shamsuddin, Datuk Ahmad Mahmud, Datuk Jamil Sulong serta ramai lagi.
Ketika era itu, Jalan Ampas turut digelarkan sebagai ‘Hollywood Filem Melayu’ ketika zaman kegemilangan filem Melayu pada era 1950-an dan awal 1960-an. Difahamkan alasan studio itu ditutup kerana tidak ada lagi sambutan terhadap filem Melayu di Singapura, selain kekurangan bakat baharu.
Apa yang membuatkan figura yang lebih mesra dipanggil Pak Ajis ini menanggung emosi kesedihan yang amat sangat adalah kerana penutupan Studio Jalan Ampas bermula sehari sebelum sambutan Aidilfitri pada tahun tersebut.
“Pada tarikh itu, yang mana esoknya semua umat Islam akan menyambut hari raya tetapi saya dan rakan-rakan pelakon Studio Jalan Ampas terpaksa berdepan dengan kenyataan bahawa tempat tinggal kami itu terpaksa dirobohkan,” ujarnya ketika ditemui pada majlis berbuka puasa di Saloma Bistro, Jalan Ampang, Kuala Lumpur baru-baru ini.
Menurut Pak Ajis, suasana ketika itu terlalu sepi dan sedih apabila tempat tinggal semua pelakon di situ sudah tiada dan tiada tempat untuk mereka menyambut hari raya.
“Semua biskut raya dan baju raya bertaburan. Semua orang menangis walaupun esok hari raya. Justeru, setiap kali menyambut hari raya walaupun kejadian itu sudah berlalu 35 tahun, ia tetap dalam ingatan saya,” luahnya berbaur kesedihan yang mendalam.
Pak Ajis yang kini terpaksa berehat daripada berlakon selama dua bulan atas nasihat doktor selepas sebelum ini dimasukkan ke Hospital Ampang, Selangor selama 12 hari berharap akan kembali memeriahkan arena seni selepas tempoh berehatnya itu berakhir.
Tambahnya, kenangan di Studio Jalan Ampas tidak akan dapat dilupakan sampai bila-bila termasuk kejadian studio itu ditutup buat selama-lamanya.
“Bayangkan ketika itu suasana seolah-olah satu kampung dilanda banjir, habis jadi gelandangan, sedih betul kalau saya ingat balik,” ujarnya.
Dalam pada itu, menyentuh mengenai persiapan hari raya pada tahun ini pula, ungkap Pak Ajis, ia akan disambut secara sederhana sahaja dan makanan wajib yang mesti ada di pagi raya adalah lontong.
“Saya suka lontong sebab dalam satu hidangan itu sudah ada macam-macam lauk termasuk rendang, itu adalah makanan wajib saya sekeluarga,” ujarnya yang akan menyambut hari raya di rumahnya di Ampang, Selangor.
@kosmo.com.my

Cari Baju Melayu Raya Untuk Lelaki dan Kanak2? Datanglah ke 3 butik kami di Melaka!

No comments:


Satu lagi kes di Johor Baru, empat sah koronavirus di Malaysia

Satu keluarga memakai penutup muka ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), 24 Januari 2020. ― Foto Bernama K...